Reisverslag van onze 5-daagse trip naar the Farnes. Deel 4: Holy Island, Lindisfarne

bew_E.V._2015_06_27_285

Op de laatste dag van onze reis hebben we lekker uitgeslapen. Na een wederom heerlijk Engels ontbijt, moesten we stipt om 9 uur met onze bagage de bus in. Vandaag stond Lindisfarne, oftewel Holy Island op het programma. Dit is een eiland voor de kust van de grens Schotland/Northumberland en je kan deze alleen via een hoog geleden weg bereiken bij eb. We moesten zorgen dat we voor 10 uur op het eiland waren, anders zou de weg onder water staan en zouden we moeten zwemmen naar het eiland.

Op het eiland aangekomen, zijn we eerst door het dorpje Lindisfarne Village geslenterd. Een leuk piepklein dorpje met leuke winkeltjes, restaurantjes, een winkel van National Trust, kleine musea en art gallerys. En een rode kater die je vanachter zijn raam toegang tot het dorp verschafte. Gelukkig mochten wij door.

bew_E.V._2015_06_27_132

Het was lekker warm, de thermometer in het dorp gaf 22 graden aan.

Ieder ging zijn eigen weg op het eiland, er was van alles te zien. Op het eiland is er behalve het leuke dorpje, een klooster, Lindisfarne Priory, gebouwd in 635, later geplunderd door de Vikingen. Verder is er een kasteel, Lindisfarne Castle, gebouwd op een steile klif in 1550, later gebruikt als fort, genaamd Beblowe Craig. Het kasteel ligt zo gesitueerd, dat waar je ook bent, je het overal ziet liggen. Je raakt er niet op uitgekeken, zo mooi is het. Je kan het kasteel ook van binnen bezichtigen, maar dat hebben wij overgeslagen. Er was buiten ook al zoveel te zien en het was heerlijk weer.

We zijn een tijdje blijven hangen op het strand, waar ze oude boten hadden omgekeerd en gebruikten als schuur. Een bijzonder gezicht. Ook lagen er veel oude bootjes op het strand. We keken onze ogen uit.

En tussen de bootjes door vlogen graspiepers, kneutjes, ringmusjes, rouwkwikstaarten, boerenzwaluwen en andere vogels.

Je had hiervandaan ook een prachtig uitzicht op het klooster.

Vanachter de duinen hoorde je in de verte de zeehonden huilen. Een mysterieus geluid. Ook boven op de duinen was genoeg te zien.

Daarna zijn we richting het kasteel geslenterd. Het blijft genieten.

Boven bij het kasteel een selfie gemaakt van ons.

bew_H.D._2015-06-27_780

Ook hier boven zat een graspieper uit volle borst te zingen.

bew_E.V._2015_06_27_299

Hieronder een filmpje van de zingende graspieper.

Langs het pad terug bloeiden de mooiste bloemen.

Beneden in de schaduw gewacht op de rest van de groep. Eenmaal in de bus terug nog een laatste foto van het strand door het raam.

Door het mooie landschap teruggereden naar Newcastle waar we om 4 uur aankwamen. Op de boot heerlijk op het dek gestaan toen we de haven uitvoeren de zee op.

E.V._2015_06_27_335

Daarna heerlijk pizzaatje gegeten, nog even op het dek genoten van wel 100 jan van genten die in het water doken en nageborreld met een groot aantal mensen van onze groep. Er stond een gitarist te spelen en de stemming zat er goed in,  vooral de liedjes van Elvis werden uit volle borst meegezongen (hoe kan dat toch?). Henk is nog met de pet rond gegaan en heeft de gitarist nog van een leuk extra zakcentje voorzien. Het was al nacht toen we onze hut opzochten.

’s Nachts ging er nog een luchtalarm af op de boot en heeft Henk ternauwernood een ramp kunnen voorkomen.

De volgende ochtend, 9.30 uur voeren we de haven van IJmuiden in.

We kunnen met een big smile terug kijken op een geweldige trip naar een fantastisch land met een hele gezellige groep en super georganiseerd door http://www.deltasafari.nl

GENIETEN met hoofdletters !!!!