Toen we om 7 uur wakker werden na heerlijk geslapen te hebben in het hotel, hoorden we de regen tegen de ramen aan kletteren. Verdorrie, wat is dat nou? Dat hadden we niet besteld! Balen! Met Henk en Henry zijn we gauw door de regen naar de supermarkt gerend, om wat sandwiches voor onderweg te kopen. Terug in het hotel zijn we meteen aangeschoven aan het Engelse ontbijt. Mmm smullen. En jawel hoor, het werd lichter en lichter en uiteindelijk droog. Met een goed humeur, onwijs veel zin, camera’s, statieven, alle soorten lenzen, volle en reserve accu’s en een tas vol lege geheugenkaartjes gingen we naar de haven waar Andrew, onze captain van the Serenity II al op ons stond te wachten.

bew_E.V._2015_06_26_479

Al gauw voeren we de haven uit, de zee op. Voor ons lagen de Farne Islands.

kaartje

We zouden in de ochtend op Staple Island landen (ja ook met een boot land je), daarna een tocht rond alle eilanden en daarna 2 uur naar Innerfarne. Op weg naar Staple Island vlogen algauw de zeekoeten, alken, puffins, kittiwakes (3-teenmeeuwen) en noordse stormvogels voorbij. We zagen zelfs wat jan-van-genten. Ook rondom de boot zwom van alles.

Algauw waren we op Staple Island, het was nog steeds droog, wel een beetje grijs, maar heerlijk fotografeerweer. Op Staple Island mochten we 2 uur blijven, maar omdat we er iets eerder waren was het bijna 2,5 uur. In tegenstelling tot Innerfarne waar je vlonderpaden hebt, moet je hier voornamelijk over rotsen lopen. Het was behoorlijk glad, dus oppassen.

Als je op de foto’s klikt, krijg je een groot formaat te zien

Op dit eiland broeden geen sterns, en er zijn ook veel minder meeuwen dan op Innerfarne. Het was een Eldorado hier. Puffins vlogen vlak over je heen en liepen aan je voeten en op de rotsen vlakbij zaten zeekoeten en alken bij elkaar. We keken onze ogen uit en onze camera’s ratelden achter elkaar door.

Alken:

Zeekoeten:

Puffins, oftewel de papegaaiduikers:

Kuifaalscholvers:

Kittiwakes, oftewel drieteenmeeuwen:

De uren vlogen voorbij en we zagen de Serenity II alweer aankomen.

Eenmaal op de boot, voer Andrew langs alle eilanden. Hij vertelde van alles met zijn leuke Schotse accent (waar we de helft niet van verstonden) over de eilanden en de zeevogels

We kwamen langs eilanden met zeehonden.

Langs Brownsman Island, een gestrande boot en andere mooie landschappen

Boven vaste land zag het er dreigend uit. Voor de zekerheid trok Henk zn cape aan. Maar het was niet nodig gelukkig.

En toen kwamen we aan bij Innerfarne, het drukste en meestbezochte eiland. Hier broeden naast de puffins, zeekoeten, alken, eidereenden, kuifaalscholvers en kittiwakes ook noordse sterns en grote sterns. Alle sterns hadden jongen, dus het was weer aanvalluh….

Ons geluk kon niet op toen Andrew zei dat we pas om half 5 terug moesten zijn bij de boot. Dus bijna 3 uur op dit eiland! YES!!!

Van de foto’s gemaakt op Innerfarne heb ik hieronder een selectie gemaakt. Ga onderuit zitten, pak er een drankje bij en geniet…..

We beginnen met de noordse sterns, ze hebben volop pullen:

Maurice de Graaf, één van onze medereizigers, maakte deze foto van Harry die een Noordse stern aan het fotograferen is.

Op deFoto

En dit is de foto van Harry, de stern van de andere kant:

H.D._2015-06-26_2303

Hier een filmpje van de Noordse stern (let vooral op het geluid):

Ook zit er midden op het eiland een grote stern-kolonie. De grote stern, ik denk toch wel mijn favoriete stern, heeft ook volop pullen

ook hier heb ik een filmpje van gemaakt (let ook hier weer op het geluid)

Overal op het eiland zag ik deelnemers van onze groep rondstruinen, zitten en liggen.

Hier zijn Harry en ik aan het fotograferen.

Harry en ik

Marko en Eva van Deltasafari, waren hier al voor de 10e keer, maar genoten nog steeds met volle teugen.

Ook hier volop zeekoeten. Ook de minder voorkomende gebrilde zeekoet.

En natuurlijk alken.

Ook broeden hier kokmeeuwen.

En kuifaalscholvers.

Maar toch blijft de puffin de publiekslieveling.

Hier 3 filmpjes van de puffins:

De kittiwake liet zich drijven op de wind

Wat is het hier mooi

Hier een filmpje van het eiland

Wat een luxe om zomaar 3 uur op dit prachtige eiland te mogen rondlopen. Je kon relaxed wandelen en het hele eiland verkennen op je gemak. Iets wat we de voorgaande jaren niet hebben kunnen doen, omdat we maar een uur op het eiland waren #stress

Maar om half 5 moesten we toch echt weer van het eiland af zijn. Vol indrukken en met volle geheugenkaartjes voeren we terug naar Seahouses.

bew_E.V._2015_06_26_1051

Moe maar voldaan zaten de drie H’s nog na te genieten van deze mooie dag

de 3 H's

de 3 H’s

1 thoughts on “Reisverslag van onze 5-daagse trip naar the Farnes. Deel 2: een dag midden op the Farne Islands