Mijn foto-avonturen van het jaar 2014…..

Wat een fantastisch jaar was 2014! Veel gezien en op de foto gezet. Kortom…. het was genieten. Het was het warmste jaar sinds eeuwen met een vroeg voorjaar, een warme, maar natte zomer, een mooi najaar met warme temperaturen tot begin november en in december toch nog een paar dagen sneeuw.

Ik dacht dat het misschien wel leuk was om een overzicht van dit fotojaar te maken. Ik zou zeggen, ga er lekker voor zitten, neem er de tijd voor en geniet, zoals ik ook dit jaar genoten heb van al deze mooie hoogtepunten.

Als je op de foto klikt dan krijg je hem in groot formaat.

Ik begin met de uilen. Over de dwerguil, sperweruil en sneeuwuil kan je in mijn blog “In de ban van de uil” meer lezen. Hieronder ook wat andere uilen van Nederland.

 

 

 

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

We hebben ook met regelmaat roofvogels gefotografeerd. Bij de bruine kiekendief hebben we heel wat uurtjes doorgebracht.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Er waren dit jaar behalve de bijzondere eerder genoemde uilen ook veel andere bijzondere soorten,  dwaalgast of doortrekkers in Nederland. We hebben weer de nodige kilometertjes gemaakt.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

 

Begin maart kwamen de eerste adders al uit winterslaap.

Half maart werden we getipt over een paartje zwarte spechten die een nest aan het maken waren. Na lang zoeken vonden we het spechtengat en na uren tussen de bladeren hebben gelegen liet de specht zich eindelijk zien.

Half april waren de kievitsbloemen al te bewonderen, vroeger dan anders. Normaal ben ik niet zo van bloemen fotograferen, maar hier maakte ik graag een uitzondering voor.

Vanwege de warme winter en vroeg warm voorjaar waren de vogels al vroeg aan het baltsen en al gauw waren de eerste kuikens te zien.

We hebben diverse natuurgebieden bezocht. Hieronder een compilatie.

Arkenheem in het voorjaar, ik noem het altijd Gruttoland, maar ook veel andere (weide)vogels.

 

 

 

Brouwersdam, vooral in het najaar en de winter een El-Dorado voor de vogelliefhebber. Veel wintergasten en altijd zeehondjes. We gaan er graag en vaak heen.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

In Engbertsdijksvenen bij Vriezenveen ook altijd leuk.

Op de bollenvelden in de NOP veel gele kwikstaarten op de tulpen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

In Drenthe deze prachtige grauwe klauwieren.

In Hengforderwaarden, in de uiterwaarden van de IJssel.

 

Vlakbij Boxmeer.

Op de Maasvlakte, een industriegebied, is altijd veel te zien. Vooral roofvogels vinden daar veel voedsel.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Bij Rijssen is “nieuwe natuur” ontstaan, genaamd Overtoom en Zuna.

Ooijpolder, onder de rook van Nijmegen.

Rietputten bij Vlaardingen, een klein gebied, maar een paradijs voor de vogels. Om baardmannetjes te zien moet je hier zijn.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Op Texel komen we graag en regelmatig. Hier is in ieder seizoen zoveel te beleven.

Ook in NP Weerribben – Wieden is het goed toeven.

In Groningen, bij het Zuidlaardermeer broeden oa veel bijzondere sterns.

 

De Zuidpier bij IJmuiden is vooral tijdens de najaarstrek een mooie plek.

Deze slideshow vereist JavaScript.

In wildpark het Aardhuis bij  Hoog-Soeren, vlakbij Apeldoorn is altijd wat leuks te zien. Vooral als er jonge wilde zwijntjes geboren zijn. Deze waren 3 dagen oud.

We hebben een jaarkaart voor de NP de Hoge Veluwe en maken daar dankbaar gebruik van.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Een paar keer per jaar logeren we op onze droomplek in Otterlo, op de Veluwe.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Otto

Jarenlang hadden we bij ons droomhuisje een “huishert”, ook wel de mascotte van Otterlo. In één van de strenge winters een paar jaar geleden besloot hij, slim als hij was, om lekker te gaan scharrelen bij de huisjes in het Otterlose bos en op de campings aldaar. Alle vogelhuisjes likte hij leeg, at de mezenbolletjes en pinda’s op en stiekum voerden we hem ook oud brood, appels en wat al niet meer. De één noemde hem Rudolph, de ander Herman. Wij noemden hem Otto. Hij werd het bekendste hert van de Veluwe. Het was altijd zo spannend als hij weer over het hek heen stapte om weer te komen snoepen. Ineens stond hij voor het raam en als ik ’s nachts in bed lag hoorde ik hem snoepen en smakken van de appeltjes, die ik expres voor het slaapkamerraam zette. Echt tam werd hij niet, als je naar buiten liep rende hij weg. Maar als je heel rustig bleef, kon je hem mooi fotograferen. Tijdens de bronst was hij een paar weken weg, om daarna zijn buikje weer rond te eten bij de huisjes. Hij hoorde er gewoon bij. Op 9 september kreeg ik het bericht dat er een hert aangereden was vlakbij het dorp Otterlo door een lijnbus. Al gauw werd bekend dat dit “onze” Otto was, ons lievelingshert. Ik heb er wel een traantje om gelaten en ik mis hem nog steeds als we in Otterlo zijn. Zijn schedel en gewei hangen nu in het dorpshuis in Otterlo. Otto, een mooie herinnering….

Hieronder de laatste foto’s die ik van hem maakte in maart, zijn gewei net weer aangroeiend.

Deze slideshow vereist JavaScript.

In juni zijn we voor de 2e keer op de Farne Islands geweest. En zeker niet de laatste keer.

Deze slideshow vereist JavaScript.

In de zomer zijn we wezen kamperen in Exmoor, Cornwall en Dartmoor.

Hier een een leuk filmpje wat ik maakte van een Exmoor veulen wat vond dat mamma maar eens op moest staan:

En nog een filmpje van de jonge appelvink die achter de waterval zat te roepen om zijn ouders

De boomkikkers waren tot laat in oktober nog actief, mede door de lang aanhoudende warme temperaturen. Ik heb gezocht en gezocht, nog een keer gezocht en gevonden. Ook de levendbarende hagedis genoot van het najaarszonnetje.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Voor het eerst dit jaar de moeflonbronst meegemaakt op het Wekeromse Zand (zie mijn blog “de romantische moeflon”).

Deze slideshow vereist JavaScript.

Zoals alles dit jaar was de damhertenbronst ook eerder. Daarom reden we op heel vroeg op een zonnige ochtend in oktober naar de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Begin november zijn we een weekend met een leuke groep mensen naar Diepholz in Duitsland geweest om de ruim 100.000 kraanvogels te bewonderen, die daar een tussenstop maken voor ze naar het zuiden vliegen.

In november hebben we een zeevogeltocht over de Noordzee gemaakt met http://www.deltasafari.nl

Eind november verzamelden honderdduizenden spreeuwen zich in Culemborg om de mooie spreeuwendans te laten zien.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Door het jaar heen verschillende zoogdieren op de foto gezet.

Dit jaar hebben we diverse fotohutten bezocht.  Hieronder een compilatie.

diverse boshutten

de boshut Oss

de eekhoorntjes voor de hut

De ijsvogels voor de hut

de waddenhut

Ik eindig deze blog met wat sneeuwfoto’s.

 

Ik hoop dat 2015 fotografisch net zo’n mooi jaar wordt als in 2014 !!!

3 thoughts on “Mijn foto-avonturen van het jaar 2014…..

  1. Wat n prachtige serie! De steppeklapekster, de kussens de zwaangans…alleen de namen al! Als ik er een moest kiezen zou ik tureluur worden! Hoewel die gele kwikstaart in dat gele bollenveld, die Jan van Gent bij zonsondergang..Ja laat maar, kiezen gaat niet, zijn allemaal top!

Plaats een reactie